Nr. 32

Ortorexi
 

Läste jag för första gången om idag. 
Visste inte ens att det fanns något sådant. 

Har nog "lidit" både av de och en mildare typ av bulimi.
 
Som jag skrivit om tidigare så kräks jag upp maten.
Jag hetsäter inte. Men kräks väldigt ofta upp maten,
senaste månaden har det nog varit iprincip varje dag.
När jag inser att jag ätit för mycket.
 
Ibland flera gånger per dag.

Tidigare under mina perioder
säger folk i min omgivning att de visste om de. 
Efter att jag hade erkänt att jag gjorde det "tidigare".
 
Men då känner jag nu, om folk vet om det. 
Varför säger dom ingenting?
Varför gör dom ingenting?

Visst, jag vet mitt problem.
Jag borde ta tag i de själv.
Men de klarar jag inte..

Jag arbetar varje dag med att definitivt inte äta för mycket.
Och verkligen att inte spy upp det. 
Men jag får sådan ångest,
för allt jag ätit. 
Jag börjar må dåligt, fysiskt.

Tillslut kan jag inte hålla mig.
 

Jag hatar att väga mig.
 
 
Jag vet att jag nu väger mer än jag någonsin har gjort.
Visst kan det, som vissa säger, bero på medicin. 
Men jag vet att jag äter för mycket också. 
Vilket även min familj är duktig på att påpeka.

"Du ser som mullig ut" 
- tar av mig jackan och visar att jag har en väldigt tjock tröja under.
"De är inte bara tack vare tröjan, även i ansiktet!"

"Man ser att du har gått upp i vikt"
"Den där hakan har ju växt lite ja"
"Får du verkligen i dig ALLT de där??"
"Tänk på att du ska komma i dina kläder"
 

Jag kan berätta att jag aldrig vägt över 50kg. 
Varit anorektisk tidigare, väldigt länge.

Lidit av ortorexi,
Jag tränade varje morgon, sprang, gjorde situps, armhävningar m.m.
Jag hade ett alldeles för lågt kaloriintag ( Åt nyttigt ).
 
Jag låg på 1200kcal / dag.
Åt jag mer än de, spydde jag upp det. 
Jag räknade inte med de jag hade tränat bort. 

Utan det var 1200kcal 
minus det jag tränade.

Kommentera här: